Pamilihan
Tema-Tema Kangge Ningkataken Keprigelan Micara Basa Jawi Kanthi Terpadu Kangge
Kelas Ngandap lan Kelas Nginggil
Tugas punika dipundamel kangge ngrampungaken
tugas Basa Jawi
PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
FAKULTAS ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG
2012
PURWA WACANA
Puji syukur konjuk dhumateng Gusti
Ingkang Murbeng Dumadi, awit saking rahmat lan hidayahipun, panyerat saged
ndhapuk makalah basa Jawi menika. Makalah punika nggadahi surasa kanthi
irah-irahan “ Pamilihan Tema-Tema Kangge Ningkataken Keprigelan Micara Basa
Jawi Kanthi Terpadu”.
Ing
wasana, panyerat ngrumaosi bilih makalah punika taksih kathah kekiranganipun,
pramila dhumateng para winasis supados suka paring penget saha sesuluh kangge
saenipun saha kasumpurnaning makalah punika.
Panutuping
atur, mugi-mugi makalah punika saged nggadahi paedah, nularaken ilmu, saha
saged majengaken saha nguri-uri basa Jawi.
Semarang,
September 2012
Panyerat
BAB
I
PURWAKA
A. PANCADAN
PRAKAWIS
Kemajengan jaman ingkang tansaya
ngrembaka njalari sedaya peranganing ngagesang saged owah
gingsir, kalebet unggah-ungguh basa putra dhateng tiyang sepuh. Tiyang
sepuh rumaos kuwalahan anggenipun nggulawentah kapribaden ingkang pinuji sarta
anggenipun ndhawuhi pendhidhikan budi pakarti dhumateng para generasi ingkang
tansaya mlorot. Guru ugi kedah ngegulang budi pakartinipun generasi mudha ing sekolah. Mila, satunggaling cara kangge ndandosaken budi pakarti kasebat lumantar pendhidhikan wonten ing
Sekolah Dasar (SD), mliginipun lumantar piwulang basa Jawa.
Wonten salebetipun piwulang basa Jawi,
para siswa diparingi piwulang unggah-ungguh, subasita saha watak ingkang luhung
ingkang sampun kabekten saged maringi daya pangaribawa sarta ningkataken moral
para siswa.Wonten ing makalah punika, badhe dipunrembag babagan pamilihan tema
ingkang trep kangge ningkataken
keprigelan
micara basa Jawi
ingkang terpadu kangge
kelas ngandap lan kelas nginggil.
B. MOMOTANING
PRAKAWIS
1. Punapa
kemawon cara ingkang
saged ngindhakaken katrampilan gineman basa Jawi terpadu kangge kelas ngandap lan kelas nginggil ?
2. Punapa
kemawon tema-tema ingkang saged ningkataken katrampilan gineman basa Jawi ingkang terpadu kangge kelas ngandap ?
3. Punapa
kemawon tema-tema ingkang saged ningkataken keatrampilan gineman basa Jawi ingkang terpadu kangge kelas nginggil ?
C. ANCAS
1. Mangertosi
cara ingkang saged kangge
ngindhakake katrampilan gineman basa Jawi ingkang terpadu kangge kelas ngandap lan kelas nginggil
2. Njlentrehaken
tema - tema ingkang saged ningkataken katrampilan gineman basa Jawi ingkang terpadu kangge kelas ngandap
3. Njlentrehaken
tema - tema ingkang saged ningkataken katrampilan gineman basa Jawi ingkang terpadu kangge kelas ngandap
BAB
II
SURASA
A. Cara ingkang
saged kangge ngindhakake katrampilan gineman basa Jawi ingkang terpadu kangge kelas ngandap lan kelas nginggil
1. Kangge
kelas ngandap (1, 2, 3)
a. Siswa
saged njlentrehaken cara damel lan meragakaken dolanan
b. Nglakokaken
pacelathon lumantar telepon
c. Nyariosaken
identitas pribadi wonten ngajeng
kelas
2. Kangge
kelas nginggil (4, 5, 6)
a. Mentasaken
sandiwara cekak ingkang trep kangge siswa SD
b. Nyariosaken
pengalaman pribadi ingkang nyengsemake ngangge basanipun piyambak
c. Gladhen
miginakaken
basa krama alus antawisipun guru lan siswa
B. Tema-tema
ingkang saged ngindhakake
katrampilan
gineman
basa Jawi
ingkang terpadu kangge
kelas ngandap (kelas 1, 2, 3)
Katrampilan gineman menika kemampuan
ngudharaken pikiran utawi ide lumantar lambang-lambang swanten. Tema-tema ingkang saged
ningkataken katrampilan
gineman
basa Jawi
ingkang terpadu kangge
kelas ngandap inggih punika
:
1. Njlentrehaken
cara damel lan meragakaken dolanan
Dolanan
inggih menika salah satunggaling kegiatan utami kangge pertumbuhan lan
perkembangan sosial, fisik, emosi, spiritual lan intelektual siswa SD. Lumantar
dolanan, para siswa saged mangertosi
kahanan sekitaripun, interaksi ugi imajinasi ingkang becik. Amargi siswa SD remen dolanan, polah, nyanyi, nari
ingkang ditindakaken piyambak-piyambak
utawi kelompok,
siswa
SD boten bakal rumaos kepeksa, nanging para siswa bakal pikantuk kasenengan,
imajinasi, kreativitas lan motivasi kangge sosialisasi mdumateng tiyang sanesipun.
Dados, lumantar dolanan punika, saged nggladhen katrampilan gineman siswa.
2. Nglakokaken
pacelathon lumantar telepon
Kemajengan
jaman sapunika sampun ngrembaka, telepon dados salah satunggaling media ingkang
asring
diginakaken
ing padintenan kaliyan bebrayan, mliginipun para siswa ing jaman sapunika.
Telepon saged dados cara ingkang efektif kangge ngembangaken katrampilan gineman para siswa. Lumantar
pachelaton ing telepon, siswa saged nglatih kemampuan gineman/micara. Siswa saged gineman kaliyan kancanipun babagan
piwulang wonten sekolah, dolanan lan
sapanunggalanipun.
3. Nepangaken
identitasipun siswa nganggge basa Jawi
sederhana
Lumantar
perkenalan siswa wonten ngajeng
kelas, siswa bakal kegladhen mentalipun kangge gineman wonten ngajengipun
liyan. Perkenalanipun ngangge
basa Jawi sederhana
ingkang dipunginakaken
siswa ing bebrayan. Siswa bakal kalatih kendel lan fasih gineman basa Jawi.
C. Tema-tema
ingkang saged ningkataken katrampilan
gineman
basa Jawi
ingkang terpadu kangge
kelas nginggil (4,5,6)
1. Nyariosaken
isi cerita ngangge basanipun siswa piyambak
Siswa
mirengake salah satunggaling cerita ingkang dipuncariosaken guru. Lajeng siswa
dipunutus
nyariosaken cerita punika ngangge
bahasanipun siswa piyambak wonten ngajeng kelas.
2. Mentasaken
sandiwara cekak utawi babagan sandiwara
ingkang trep kangge
siswa
Pamilihan
tema kangge
naskah sandiwara siswa SD mendet tema ingkang sederhana lan cekak aos sesambetan kaliyan pagiyatan padintenanipun para
siswa. Siswa dipunutus
ngapalaken pacelathon naskah punika lajeng dipunperagakaken wonten ngajeng
kelas. Dados, siswa saged nglatih gineman basa Jawi
amargi salebetipun naskah punika wonten pacelathon sederhana. Ugi nglatih ekspresinipun
siswa kanthi mangertosi watakipun
paraga ingkang dipunperagakaken.
3. Gladhen
miginakaken
basa krama alus antawisipun
guru kaliyan
siswa
Salebetipun piwulangan mliginipun
pelajaran basa Jawi,
guru maringi
tuladha dumateng
siswa kepripun
caranipun miginakaken
basa krama ingkang trep. Guru maringi
kawruh basa sederhana ingkang asring dipunginakaken ing padintenan. Dados,
siswa saged nerapaken tuladha wau kangge ginemann dumateng liyan.
BAB III
PANUTUP
A. DUDUTAN
Katrampilan gineman menika kemampuan
ngudharaken pikiran utawi ide lumantar lambang-lambang swanten. Tema-tema ingkang saged
ningkataken katrampilan
gineman
basa Jawi
ingkang terpadu kangge
kelas ngandap antawisipun
njlentrehaken cara damel lan meragakaken dolanan, nglakokaken pacelathon
lumantar telepon lan nepangaken identitasipun siswa ngangge basa Jawi
sederhana. Geneya tema-tema ingkang saged ningkataken katrampilan gineman basa Jawi ingkang terpadu kangge kelas nginggil antawisipun nyariosaken isi cerita
ngangge
basanipun siswa piyambak, mentasaken sandiwara
cekak utawi babagan sandiwara ingkang trep kanggemm siswa, gladhen miginakaken basa krama alus antawis guru kaliyan siswa. Dados, lumantar
tema-tema punika katrampilan
gineman
siswa saged tuwuh.
B. SARAN
Tiyang sepuh lan guru supados nggladhen
katrampilan
gineman/micara
siswa ingkang dipunwiwiti
ngangge
basa Jawi
sederhana ingkang asring
dipunginakaken
ing pagiyatan
padintenan. Siswa dipungladhen
kanthi telaten.
KAPUSTAKAN
Kadaryono, dkk. 2006. Remen Basa Jawa Kanggo Sekolah Dasar Kelas
III. Semarang: Erlangga.
Kadijo. 2005. Musthika Basa Jawa Anyar
Kelas II. Semarang: PT.Remaja Rosdakarya.
Trimo, dkk. 2006. Remen Basa Jawa Kanggo Sekolah Dasar Kelas VI. Semarang: Erlangga.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar